2014. január-február

A 2014-es év igen erősen indult miskolci közlekedésbarát szempontból. Rögtön az első héten volt egy félig-meddig különmenet a ZOO járaton, majd a következő hetek a Skoda villamosok utasforgalomba állásáról szóltak.

Azelőtt viszont kicsit rendbe kellett szedni a Tiszain a vágányokat, ezért január 16-17-én vágányzár volt a Tiszai és a Selyemrét között.

Villamospótlóra két szólót raktak be, amik ráadásul csak kb. minden második villamoshoz csatlakoztak, így nem csoda, hogy tömeg volt még annak ellenére is, hogy az utasok többsége inkább legyalogolta ezt az egy megállót, sokszor bőröndökkel.

 

Két fotó a pályaudvar előtt. A mostani munkálatok eredményeképp a Skodák 5 km/h sebességgel biztonságosan fordulhatnak, de tavasszal elvileg lesz egy komolyabb síncsere, pár év múlva pedig az egész csomópontot szeretnék átépíteni és idehelyezni a helyközi buszállomást. Ami azért felvet némi kérdést a dél, észak felől közlekedő Volán járatok többletteljesítményével, illetve a keleti irányból jövők közvetlen belvárosi elérésének esetleges elvesztésével kapcsolatban.

A Tátrák selyemréti visszafogása egyértelmű, viszont a bécsieknek csak az egyik végükön van vezetőállás, így azok a telephelyen fordultak. Ez nemcsak azért volt érdekes, mert a kocsiszínbe vezető szakaszon a megszokottnál jóval nagyobb forgalmat lehetett fotózni,…

 

… hanem mert a villamosoknak a szükségvezetőállás segítségével tolatva és angolosan a menetirány szerinti bal vágányon kellett haladniuk. Persze ezt inkább videón lehetett jól megörökíteni.

Tehát ez a villamos például nem felénk jön, hanem tőlünk távolodik.

 

 

Itt gyakorlatilag végigfotóztuk az aznap forgalomban lévő SGP-ket, néhány további kép a teljesség igénye nélkül.

Január 20-án hétfőn végre forgalomba állt a 600-as pályaszámú Skoda 26THU3. A kocsiszínből kiállva a 13.54-es járatot vitte először, a Tiszain nagy tömeg várta, mi is alig fértünk fel.

 

Felső-Majláthra jó 20 perces késéssel érkeztünk, és még heteknek kellett eltelnie, hogy azt lehessen mondani, hogy a Skodák viszonylag tudják tartani a menetrendet.

Az adventi villamos január 10-én közlekedett utoljára, azóta a díszektől megfosztott 202-es barna színben jár.

 

 

Ugyanott vagyunk egy nappal később, mégis mennyivel másabb. Egész télen ennyi hó esett összesen, megért néhány fotót.

Persze elsősorban a Skodára vadásztam, a meghirdetetthez képest késéssel, két villamossal később jött.

 

 

A villamosról szinte csak jót tudok mondani, dinamikus, halk, szépen fut, tágas az utastere (főleg ahhoz képest, hogy alacsonypadlós). Ami kifogásolható, az a kapaszkodók elhelyezése, ezt nagyon sok utas is megjegyezte. Az első napokban, hetekben nagyon sokan direkt megvárták, csak úgy utaztak rajta egy kört, állandó téma volt az új villamos a városban. A késések is a nagy érdeklődéssel/utasszámmal lettek megindokolva, csak hát csúcsban az összes többi villamos is tömve van, meg hát egy olyan közlekedési eszköz esetében, aminek pont az a dolga, hogy sok utast szállítson, ez elég gyenge érv.

 

Ebben a hóesésben kiküldték az M5-ös hóseprőt is, ami nemrég visszakapta az eredeti, szürke festést. Igazi veterán, 1910-ben készült, tehát több mint 100 éves, 1997 decembere óta van Miskolcon, előtte a fővárosban szolgált.

 

Február 3-án a 601-es is utasforgalomba állt, a Szent Anna templom előtt kaptam el, jobbra pedig gyorsan egy kép az utastérről.

 

Az elkövetkezendő egy év így izgalmas lesz, most egyszerre lehet fotózni Tátrát, SGP-t…

… és az új Skodát, itt például az ekkor már két hete utasokat szállító 600-ast.

 

Valamint villamospótló MAN-t, például a Kocsonyafesztivál miatt.

 

 

Két Tátra-SGP párosítás. Munkanap menetrendszerint is felváltva járnak, bár ha majd megindul az 1A-s villamos, az elvileg azt jelenti majd, hogy minden második kettes nem a Vasgyárba, hanem a Kiliánba megy majd (1A jelzéssel), ahol komolyabb plusz teljesítmény nélkül növeli a kínálatot, míg a Vasgyárba fele ennyi 2-es lesz (viszont arra azért szükség van ott). Tehát akkor 1-1A-1-2 lenne a sorrend, reméljük tényleg így lesz, és az új viszonylatra való hivatkozással nem lesz ritkítás.

 

Amúgy  a Balázs Győző téren járunk, de a megállóhely hivatalos neve korábban volt már Lézerpont, József utca és Tokaj Étterem is.

A Kiliánnál, jobban mondva Diósgyőri Gimnáziumnál járunk, szeptember elseje óta változott az 1A-s buszok végállomásozása, nem érintik az Irinyi utcát, a kisvasút végállomás vonalában a főúton keresztbefordulnak, mint a ’70-es években.

Itt is elkaptam az egyik Skodát.

 

És egy átlagosabb járművet is.

Nem sokkal később jött a 601-es is, a Bulgárföld után (meg úgy a legtöbb lámpánál) pirosat kapott, így volt lehetőség egy képre anélkül, hogy a szembeforgalom belement volna.

A középperonos megállókat még nem nagyon fényképeztem, most ez is megtörtént.

Most volt húsz éve, hogy 1994. január 31-én Miskolcra érkezett az első Ikarus 415-ös autóbusz, az EKG-859. Nem sokkal korábban, ’93 decemberében állt forgalomba a csuklós, 435-ös első példánya (EEG-411, sajnos már nincs forgalomban). A két jármű komoly újítás volt az akkoriban kizárólag Ikarus 260-asokból és 280-asokból álló járműparkban (plusz 1993-98 között két Ikarus-Renault 546-os midibusz is közlekedett a 38-ason), sokáig ez a két kocsi volt „az új busz”. Néhány év szünet után, 1998-2000 között álltak forgalomba a sorozat kocsik: 1998-ban öt 415-ös és tíz 435-ös (GSZ-861 - 865 és GTH-771 – 776, 778-781), 1999-ben három 415-ös (HDF-366 – 368) és a HDS-014, 2000-ben pedig további kilenc 435-ös (HDE-889, 890, HEJ-331, 332, HER-133, 134, HEX-144, 145, HFD-501).  Ezek a buszok már Rába D10-es motorral, ragasztott üvegezéssel, elektronikus kijelzővel az MVK (akkori) új flottaszínében álltak forgalomba.

És végül egy MAN útban Bodótetőre.

Főoldal